Mystery shopping kan øge jeres virksomheds værdi

De fleste virksomheder ved måske nok hvad mystery shopping er. Det er dog meget blandet hvem der benytter sig af mystery shoppere og hvem der ikke gør. Der kan nemlig være ganske forskellige grunde til at benytte sig af denne strategi. Det kommer vi meget mere ind på i indlægget her. Fordelene er i hvert fald ikke så få.

Hvad kan Mystery shopping helt præcis?

Helt konkret handler Mystery shopping om at øge virksomhedens værdi gemmen salg og service, men det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed hvad de ønsker fokus på ved Mystery shopping. Mens nogle virksomhed har meget fokus på mersalg, har andre måske et større fokus på service. Det er her mystery shoppere kan stille de rigtige spørgsmål til de ansatte i butikken, og via de ansattes ageren, finde frem til hvor problem områderne ligger. Læs mere lige her.

Hele ideen med en mystery shopper, er som ordet siger, en person som er ansat til at gå ind og agere kunde. De ansatte i butikken vil altså tro at mystery shopperen er en almindelig kunde, og dermed give dem den behandling de ellers ville have givet. Fordelen er at mystery shoppen har til job at lægge mærke til forskellige ting i butikken, og spørge ekspedienten om nogle specifikke spørgsmål. På den måde kan Mystery shopping virksomheden, komme tilbage til den pågældene virksomhed med nogle konkrete svar på hvor der skal forbedres og hvor de ansatte gør det godt.

De store gør det og de små gør det

Rigtig mange service- og detail virksomheder benytter sig af mystery shopping. Det er alt lige fra de store luksus mærker som Gucci og Mulberry på Strøget til fastfood kæder som Sunset og McDonalds. Supermarkeder, bagere, tøjbutikker osv bruger det. Også flere lokale butikker benytter sig af mystery shopping. Det er nemlig et godt redskab til at øge sin egen forretnings værdi. Dine medarbejdere bliver skarpere i at yde den ekstra service eller at sælge de strømpebukser sammen med resten af outfittet.

Du får mere tilfredse kunder, og vigtigst af alt, så kan du måle på alt den data du får fra Mystery shopperen. Det kan nemlig bruges til igen at finde ud af hvor din virksomhed står godt og hvor I står svagt. Mange større virksomheder har Mystery shopping månedligt eller kvartalvis, mens flere mindre, lokale butikker vælger et engangs visit eller nogle få besøg og bruger dataene fra det til at styrke værdien af virksomheden.

Appelsinen Forfatter